caballosa

Alla inlägg under juli 2015

Av Ida - 30 juli 2015 23:55

Hej!!!
Idag så har hästarna fått vila men jag var ändå en runda i stallet idag ;-)
Vakna tio och sedan började jag läsa fullblod 42 och sedan var jag fast vid boken! :-D
Asså jag råder er om ni älskar hästar så börja läs dom bökerna dom är så skjukt bra :-)
Hehe och helt plötsligt var klockan 11 och jag steg upp och åt en maka och sedan cykla jag till stallet :-)
Idag regnade det första gången inte på denna veckan så man slapp att sätta på sig hundra kilo med kläder för att inte frysa ihjäl ;-)

Idag så testade vi puls mätaren och den funka så nu är den säkrad till tävlingen :-D
Efter att vi testat den så körde jag och Sandra till Jysk och kolla täckes låda till tävlingen :-)
Dom gick på en 350 någonting lite mer tror jag men ungifär och vi kolla även på en som var i metal så inte mössen ska kunna komma i som i den vi har men den gick på 1000 någonting :-/
Så ja vi får spara lite till den :-/
Asså gud vilket sug jag fick på att hoppa nu hmm ska se om marken är tor nog i morgon så kanske jag skojar med Amber lite gran i morgonen och hoppar några skutt :-)
Haha ja uch min hoppteknik behöver nog sjusterat en del nu när jag inte varit på någon ridskola på två månader :-$
Och jag har ju inte hoppat så mycket då Lady bara vägrar och ja hon nokar en ju ibland till och med så jag ska vara alvarlig jag är facktiskt lite rädd för att hoppa men jag litar på Amber hon brukar slänga sig över det men rädslan växer när jag ser hindret komma i mot en asså och hindret bara växer fast det är ett minjatyrhinder på 50 cm :-/

Jaja jag hoppas rädslan försvinner när jag hoppat på Amber ett par gånger :-)
Efter att vi varit på Jysk så åkte vi tillbacka och moka hagar :-)
Jag stack men vid halv 4 och ducha av mig sedan var det dax att köra go-cart :-)
Det var kul jag vorpa ett par gånger men asså va tusan det var ju kul i alla fall ;-)
Jag hitta några gamla texter jag skrivit om Amber :-)
Och jag ler inombords när jag läser dom den ena går till så här:
~Amber~
Helt sjukt hur man kan älska en häst som jag gör med henne....<3
Jag kan säga att jag vill slakta henne och att jag hatar henne när hon håller på....... Men saningen är om hon försvinner kommer jag bokstavligen ta livet av mig!!..... Den lilla vita hästen är trots allt MIN jag kan säga att jag aldrig mer ska sitta på henne och nästa dag sitter jag på henne och älskar henne<3
Hon kan kasta av mig och ha halft ha ihjäl mig men så om jag skulle behöva krypa tillbacka så skulle jag aldrig ge upp och alltid älska henne gränslöst!!<3
För det är så jag känner för henne det finns knappt ord för det detta var bara jätte lite och alla ord finns inte i detta universum<3

Till mitt försvar så var slå ihjäl sig att typ ramla av och få små sår men nu vet jag ju lungt skilnaden :-)
Och den andra går till så här:

Har du någon gång känt som om det kom en kniv mot hjärtat?...... Har du någon gång känt dig så svag så du knappt kan stå?.... Har du någon gång älskat något så mycket så du kan krypa till värdens ände för att bara få en sista kram!..... Har du någon gång kämpat för att den ska älska dig lika mycket...... Har du någon gång kört horsemanchip så du nästan blir bisat?...... Har du någon gång sett din älskade ponny bli skadad mitt framför ögonen på dig?...... Och du har inte kunnat göra något för att stoppa det...... Har du någon gång blivit skadad så du inte kan gå eller stå själv av din älskade ponny men ändå hoppat upp en minut efter det för du vet att den inte gjort det med flit?......
Har du någon gång älskat så ja då vet du......

Ja det där första var för jag blev illa behandlad av mina kompisar då dom var väldigt svartsjuka för att jag red Amber och hamnade på ett sådant ställe men dom erkände själva senare att dom blev svartis och bad om ursäkt men det var ett helt halvår vissa höll på och var väldigt taskiga....
Men men det är det förflutna nu....
Jag visste facktiskt inte att jag hade detta kvar men jag hitta det på mina anteckningar när jag rensa dom idag...... Ja asså det är bara så att fall Sandra någon gång skulle behöva sälja hästarna av någon anledning så hade jag köpt Amber jag hade så klart viljat köpa dom andra med men asså jag hade inte haft råd och det är hårt att säga men Amber står mig närmst så jag hade köpt henne det hade kvittat vad mina föräldrar sa jag hade tagit mina egna spar pengar det är inte så jätte mycket lite mindre än 3000 men ändå hade jag haft tur hade Sandra släppt Amber för det då det var jag som skulle köpt henne eller så hade jag gått hem till min farmor och farfar och bet dom om pengar och jag lovar jag hade suttigt och gråttigt framför dom inte för att dom skulle tycks synd om mig eller att dom skulle ge mig pengarna lättare utan för jag inte kan stå ut med tanken på att någon annan än Sandra ska äga Amber......

Jag hade så klart betalt tillbacka pengar a fått låna om jag fått låna några av dom varända krona hade dom fått tillbacka!!
Me asså ja jag hade nog till och med behövt råna banken för att få pengar till henne asså jag kan inte förklara med ord hur mycket jag älskar henne och hur långt jag skulle kunna gå......
Jag har ju förälskat mig i Sissela med och Toot ja Sissy med för den delen.....
Ta inte lilla upp nu jag tycker om Abby, Lady och Hannibal med men asså ja jag har förälskat mig extra mycket i dom andra 3 men jag vet också mycket väll att jag aldrig kulör kunna ta hand om Toot Toot själv då hol är en speciel varelse och indevid och jag inte har efrarenhetet nog till att ha henne som min då ingen kan hjälpa mig...... Och Sissela hade jag inte heller klarat själv hon är ung och stark..... Jag vet inte hur man utbildar hästar mer än hur man lär dom trick.... Så hon hade heller aldrig gått...
Uch nej nu ska vi inte tänka på sådant!
Men ibland så kanar min fantasi iväg lite långt...
Jaja ses!!

[Bild]

Av Ida - 29 juli 2015 21:50

Hej!
Idag så stack jag till frissan vid 9 och var klar 10 :-)
Hon berömde mig för mitt hår men ja jag är inte riktigt säker..... Själv har ju varit blond i 14 år och jag tror att det är därför jag inte är helt säker :-/
Sedan så stack jag till stallet :-)
Där hovslagaren stod och skodde Lady med nya tävlings skor :-D
Sandras mamma var också där och oj jag har inte träffat henne på mer än ett halvt år ja snart ett år det är inte sedan den 20 september då Soda blev avlivad :-(

Ja en timme efter att hovslagaren varit i stallet så kom Edwin och så red vi en sväng :-)
Åååå Amber blev så glad idag när jag gav henne galopp skänklen och lätt henne galoppera öronen var fram HELA tiden och hon skygga inte trots att det la en plastpåse vid kanten :-)
Ja sedan fixa vi lite i stallet sedan har jag legat henne mår inte så jätte bra idag :-)
Ja ni får hjälpa mig ska jag satsa på att bli blond igen eller fortsätta att vara röd?
Ses!!

[Bild]

Av Ida - 29 juli 2015 21:48

Hej!
Idag så stack jag till frissan vid 9 och var klar 10 :-)
Hon berömde mig för mitt hår men ja jag är inte riktigt säker..... Själv har ju varit blond i 14 år och jag tror att det är därför jag inte är helt säker :-/
Sedan så stack jag till stallet :-)
Där hovslagaren stod och skodde Lady med nya tävlings skor :-D
Sandras mamma var också där och oj jag har inte träffat henne på mer än ett halvt år ja snart ett år det är inte sedan den 20 september då Soda blev avlivad :-(

Ja en timme efter att hovslagaren varit i stallet så kom Edwin och så red vi en sväng :-)
Åååå Amber blev så glad idag när jag gav henne galopp skänklen och lätt henne galoppera öronen var fram HELA tiden och hon skygga inte trots att det la en plastpåse vid kanten :-)
Ja sedan fixa vi lite i stallet sedan har jag legat henne mår inte så jätte bra idag :-)
Ja ni får hjälpa mig ska jag satsa på att bli blond igen eller fortsätta att vara röd?
Ses!!

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Ida - 28 juli 2015 21:30

Hej!!
Åååå ni skulle veta hur glad jag är! :-D
Idag så satt jag sadlen på Amber och sedan jag svanskappan tills det tog i mot och där gjorde jag ett håll där och sedan tog en tur dessutom en liten längre på 50 min i stället för 30 min och när vi var framme så var jag så berädd på att det att det skulle vara värska köttsåren men till min chock så var det INGET!!!! :-D
OMG i två år nu har vi letat efter ett sätt att få stopp på skavet och nu så äntligen!!! :-D
Svanskappan är nog svaret!!! :-D

Ja vi till och med nästan gick omkull idag och det blev inget skav det var sjukt läskigt asså hade jag sträckt ut handen hade jag nuddat vid marken innan halva armen hunnit ner :-$
Och Amber hade hala huvudet i marken! :-$
Hon var helt grön i hela ansiktet och på benen :-S
Men hon klarade sig utan skador :-)
Idag har jag gjort ett försök till att färga hårt rött mörk rött :-)
Så ja sitter med det nu får se hur resultatet blir ;-)
Åååå just det på söndag ska Sandra tävla Lady :-D
Ska bli så kul!! :-D
Ses!!

Av Ida - 26 juli 2015 21:22

Hallo!
Igår så fanns det inte mycket att skriva om jag börja 13:45 till 22:24 så ja då struntade jag i det!
Idag så har jag varit i stallet sedan 8 till 3 :-)
Trots det konstiga vädret ena stunden regnade det och i nästa sken solen....
Idag stod det skritt träning på schemat för Toot och Lady :-)
Och ja jag och Sandra snackade som vanligt om allt möjligt ;-)
När vi kom tillbacka så fick vi gå in i stallet då det öste ner..... :-/
Ja efter det fick hästarna gå i hagen i ungifär en timme och lite under den tiden så tog jag och gjorde fler hål i mitt Sidepull så nu passar det nog en B-ponny ;-)

Efter en timme kom en pojke som heter Edvin som skulle rida Lady så jag och Sandra hämtade Amber och Toot och Edvin Lady :-)
Så gjorde vi iordning dom och ja i och med att Amber fått skav och svanskappan var sjukt stor för henne så sjukt iritterande!!...... Så red jag barbacka och tog på Sidepullet :-)
Amber var super duktig idag :-)
Hon gick och lunka på och jag behövde knappt dra i henne :-)
Ses!!

Av Ida - 24 juli 2015 21:54

Hej!!
Idag så stack jag till stallet 11:14 min buss gick och så hämtade Sandra mig på stationen för min buss via gröstorp inte gick fören 13:06 :-/
När vi kommit till stallet så hämtade vi Toot Toot och Lady luss :-)
Toot tyckte att jag var hemsk idag då jag värklighen hade bästämt mig och gått in för att hon skulle gå i form till varje pris!
Hon slängde och med huvudet och streta i mot men till sist så gick hon något något någerlunda form :-)

Hon tycke värklighen att jag var super hemsk :-)
Och jag blev facktiskt nöjd för hon kan inte så jätte mycket dressyr inte mer än det Sandra lärt henne och Toot är super svår att få att gå i form eller ge efter i nacken det sa även Sandra :-)
Jag blev nöjd när hon till sist gav efter i nacken och utan att rycka upp det igen och gick en hel slinga utan att dra upp huvudet :-)
Men hon hade det bara nere en slinga i taget så när man kom till korvarna så drog hon upp huvudet....

Efter turen så gick jag och hämta Amber medan Lady och Sandra vänta på oss :-)
Vi tog en liten tur och Amber var mycket lugnare idag än igår tills jag tvinga ut henne på fältet då blev hon stressad igen och höll på att takta och dansade lätt i sidled ja och det ända jag ville var att hon skulle gå där för att hon inte ska få ont i hovarna då hon inte har några skor och vi har massa asfalt.....
Och nu har Amber skav igen tack vare att hon stressar upp sig så mycket att sadelgjorden glider fram trots att man späner den hårt :-$
Vi snacka om att sätta svanskappa på henne och se om det hjälper men om ni har några idéer eller tips så får ni järna komma med dem/det :-)
I morgon jobbar jag hela dagen så det blir inget stall...
Ses!!

:-/

Av Ida - 24 juli 2015 08:55

Hej!!
Asså förlåt så sjukt mycket att det inte blivit något inlägg på två dagar nu första dagen glömde jag och igår så var jag ute med kompisar på kvällen......
Men vi har ridigt ut Amber nu i två dagar och hon är sitt gamla jag taktar och håller på och det är dragkamp med henne i varje steg asså igår så fick jag sitta och dra så mycket så det ända man hörde var hon som flåssa av och höll på för att få komma iväg och när vi sakta av så var jag totalt röd i händerna :-)
Hehe det är kul att rida Amber igen hon är ju lite jobbig men det finns inget bättre :-D
Och Abby är hur duktig som helst hon till och med ligger i hagen när vi är borta sa Christer (Sandras pappa) så det är skönt :-D

Efter att jag varit i stallet igår så åkte jag hem och gjorde vid mig på 40 minuter och tog bussen in till stan och träffade Sara där :-)
Vi åt på piripiri hon tog en pizza och jag en kycklingsallad :-)
Sedan gick vi ner till Hamnen där det var tivoli och ringde Delicia och fråga om hon ville komma :-)
Så hon kom och haha det slutade med att vi inte med att vi på tivolit hela kvällen utan vi stack till simhallen där det även finns en sporthall ja dom sitter typ ihop :-)
Haha så satt vi där och drack vår energi dryck och snacka och ja hade tevligt :-)
Så jäkla kul det var :-D

Av Ida - 21 juli 2015 19:08

Hej!!
Idag så har inte så mycket hänt jag vakna runt 8 och sedan gick jag ner till resten av familjen och åt frukost :-)
Sedan var det mys och så till jag gick till bussen 9:40 ja sedan var jag i gröstorp halv 11 :-)
När jag kom till gröstorp och gått upp till stallet så la Sandra och klippte klorna på Gizmo så jag fick hjälpa till och hålla homom :-)
Ja att fylla på vatten idag har man inte behövft för det regnade från man vakna på morgonen till 2 på dagen och så jävla klart så sluta det när vi kom tillbacka efter ridturen och man var dyng sur av regn :-@

Fy vad sur jag blir när det regnar hela dagen när man är ute och sedan när man tänker "åååå vad skönt att få komma in i värmen och få bli torr och krypa ner under ett täcke och se en bra film utan dåligt samvete" så strålar solen!!
Jaja när jag kom hem så var mormor och morfar hemma hos oss så jag gick upp på mitt rum och bött om sedan gick jag ner och snacka med dom :-)
Sedan när dom kört hem så åkte jag och mamma till JHL :-)
Och när vi kom hem så åt vi kvällsmat :-)
Jag ducshade hundarna precis usch det tyckte dom inte om ;-)

Imorgon är Sandra ledig så då blir det heldag i stallet :-D
Och i morgon så ska vi testa att ta en tur ut på Tootsie och Amber :-D
Vi har börjat vänja Abby med att Amber är borta lite då och då och då står hon och sover och låsas som om det är det naturligaste i värden :-)
Så vi ska testa att rida ut en sväng imorgon då Lady ska vara en lektions häst och gå två gånger med två olika personer :-)
Här kommer en rolig bild på Börje från igår ;-)
Ses!!

Ovido - Quiz & Flashcards