caballosa

Alla inlägg under april 2015

Av Ida - 28 april 2015 17:55

Hej!!
Jag stör mig något kopiöst på att folk har så brottom in till storhäst värden...!!
Det är det ända folk pratar om nu förtiden "ååå asså jag ska köpa storhäst för jag tycker att min ponny är lite liten för mig" och så är ponnyn sådär Perfeckt till den eller till och med lite stor..... Jag vet vad ni tänker "men du rider själv på stora hästar och är kort som en råtta!" Men Amber är alldeles lagom till och med lite stor i vissa lägen och hon är ju ponny och nu har jag inte mycket till vall mer än att rida storlitenhäst..... Och i bland bråkar jag och Amber så mycket att vi behöver en pause och då byter jag och Sandra men det är ju för att vi ska få en liten pause från varandra..... Asså jag säger inte med detta att man ALDRIG ska få rida storhäst utan att man inte ska ha så brottom att skaffa storhäst utan man ska njuta av ponny tiden så länge man kan för det kommer en dag då man inte kan rida ponnysar längre då benen hänger LÅNGT under magen på ponnysarna..... Då ångrar man sig för man inser vad mig gick miste om ponny tiden är ju så underbar så den får man bara inte gå miste om!
Det finns ju också vissa som aldrig växer ut ponnytiden men dom är väldigt få men man kan inte gå runt och tänka "det är lungt har jag tur växer jag inte ur ponny tiden" asså ja det är bara knäppt.....
Jag vill inte kränka någon som vill skaffa storhäst men kan fortfarande rida ponny tvärt om jag vill få er att tänka anourlunda och om och tänka mer än en gång i fall det är smart att skaffa storhäst eller ej....
Ses!!

Av Ida - 26 april 2015 21:19

Hej!!
Idag så har mycket hänt :-)
Jag har fått testa Tootsi idag och hon var lite svår att samla i hopp och hålla på att flytta då hon är stor och jag liten men vi tog en galopp och oj en sådan galopp var länge sedan hon bara rullade på och jsg kunde rida med långa tyglar och hon galoppera lungt och fint fast med sora steg så jag kunde inte sitta ner så jag fick stå upp och det var så skönt svårt men skönt :-)
Och det gjorde facktiskt ont att gilla det då jag tänkte på Amber..... Nej sluta! Jag måste lägga av med det....
Hannibal blev hanterad idag och vi testade att gå över bommar och springa över hinder med honom och han var jätte jätte duktig :-D
Ses!!

Ambers nya sätt att tiga eller säga "titta jag är här" :-D

Av Ida - 25 april 2015 20:07

Hej!!
Mina tankar bara far runt idag och dom gå inte att stoppa :-)
Jag tänker på Sissy som fått ett sjukt stort juver och kan föla när som helst..... Tankarna om henne går då jag inte vet om det måste bli kejsarsnitt då Sandra inte har råd just nu och då jag inte heller kan sjuta till mer än kanske 300kr men det räker inte :-(
Jag har inte heller sett bebisen sparka i henne och om det blir kejsarsnitt så finns det stor risk att vi förlorar antlighen Sissy eller fölet..... Mina tankar går även tills vi ska rida in Hannibal om vi äns kommer så långt om vi inte hinner sälja han innan det men om inte så ska han ju bli galopp häst har ju Sandra sakt och mina tankar försvinner tills vi är på galopp banan och jag vet inte varför men jag drömmer mig ditt med Amber jag drömmer att vi dundrar fram och inget eller ingen kan stoppa oss mina ögon ringer av så fort det går och Amber har öronen fram och bara ökar och ökar för varje steg hon tar :-)
Mina tankar skänker jag även Ambers fölning som är snarare än jag själv kan förstå.... Hon är ju 14 år och hennes första föl och man ser att fölet är stort :-$
Tänk om hon inte klarar av fölningen och måste lämna mig förgått..... Skränen är så stor och om hon försvinner ja då slutar jag med ALLT med hästar i namnet jag slutar rida helt..... Den glädjen jag delar med henne när jag rider henne ja den kan jag ALDRIG uppleva med någon annan häst jag har försökt men den ända som kan få den glädjen med mig är hon även om jag och hon bråkar ofta när vi är ute och rider men både älskar varandra igenklighen om hon inte hade älskat och litat på mig hade jag ALDRIG kunnat lära henne ett trick man måste bygga tillit och kärlek först :-)


Lady var rätt konstig idag hon snubbla och drog och skulle inte alls jobba men men hon gjorde inget annat så det kan jag leva med....
Myste även lite med Amber idag och hon ville även trick träna honbeuksr stå och små flämma lite och sedan titta på mig och det tar jag som att hon vill träna så vi tränade lite :-)
Ses!!

Av Ida - 23 april 2015 20:43

Hej!!
Idag så hände något som inte hänt på flera år :-$
Jag ramla av två gånger på samma lektion :-$
Chappen var jätte duktig tills vi kom till ett hinder där det var två i rad efter varandra :-/
Han tagade in sig på det första men i stället för att lufta på hovarna så blev det helstopp :-$
Och när jag hoppa upp igen så hoppade han det och så var det dax för nästa hinder och jag hann inte få ner honom till trav så vägrade han exakt likadant men den gången lyckades jag landa på benen och inte som första där jag åkte med ryggen rätt i hindret och in med höften i hjärn biten där vi höjer hinderna med så nu har jag ett fint märke och ont och svullen men det får man ta :-)
Ses!!

Av Ida - 22 april 2015 19:25

Hej!

Idag var jag och mina vänner och prov red på Borrby  

Jag red Armina som jag ridigt innan med skolan och i och med attt jag inte mår bra har ont i halsen huvudet dunkar och ögonen svider men jag var ju tvungen att följa med så det gick inte så bra som det skulle kunnat gått men men hon har sett mig rida när jag mått bra förr så förhoppningsvis kommer hon ihåg det hon kom i alla fall ihåg att jag ridigt Armina innan i alla fall  


Det har fortfarnade inte kommit något föl än och nu har det gått en månad över tiden....  

Det är inte bra att hon gått så länge över tiden....  

Men men det finns inget jag kan göra åt det tyvär....


Den 16 maj så kommer mina fabröder och ska tävla i att sadla och tränsa hästarna haha ska bli kul och se  

Dom fyller 30 år så pappa och min faster har ordnat lite aktiviteter dom ska hålla på med den dagen Det blev inte så långt inlägg men har inte mycket mer att skriva samtidigt som ett av mina favorit pogram börjar snart Vätrenererna ja och som saakt kan jag inte stva som vanligt men det börjar nu 8 och går på 7 an  

 Ses  


Av Ida - 20 april 2015 20:14

Hej!!
För dom som vill se videos/ filmer med hästarna hos mig så har jag en youtube kanal så du söker bara: Ida Märs
Och sedan har jag sedan länge videofy där jag heter: idamars
Ses!!

Av Ida - 19 april 2015 21:14

Hej!!!
Idag så kom jag ut till stallet runt 10 lite sovmorgon :-)
Vi tog en tur på Lady och Totsan :-)
Vi hittade även en hage som det finns MASSA naturhinder i! :-D
Sandra red där med sina shetisar och med sitt engelska fullblod förr men sedan byggde dom en ko hage där och stängde stället nu är ko hagen öppen :-D
Det ända man kan se är PERFECKTA stengär, stockar och ut hopp :-D
Vi hoppa inte mer än fyra hopp där sedan var Lady upphetsad och långt i från vår planet av både glädje att få hoppa och även hennes inavel som gör att hon blir jätte nervös..... Men jag hade inte tänkt hoppa mer än det heller på henne i och med att hon hoppa igår på tävlingen :-)
I morgon får hon villa :-)
Sissy har varit flådig och kite små svettig idag så hon är nog på gång med fölisen :-D
Vi tog även ut Hannibal och Amber idag och sedan gick vi med dom en liten bit :-)
Ses!!!

Amber gillar inte Hannibal

Kolla tjockisen

Av Ida - 18 april 2015 20:54

Kommer mer i morgon

Ovido - Quiz & Flashcards