caballosa

Alla inlägg under januari 2015

Av Ida - 30 januari 2015 20:03

Idag så stack jag till stallet efter skolan :-)
Ambers skav börjar se bättre ut det har börjat växa litet stubb till päls men för rida barbacka tills det är helt bra!
Sandra hitta något nytt på hööks som ska vara någon anti skav sak så hon skulle köpa det :-D
Hoppas det hjälper asså sariöst jag är så desperat så jag provar vad som helst snart köper jag en gjord för 2000 kr för att få stopp på detta.....
Då tycker jag i alla fall att man är rätt desperat..... Jaja jag och Alma tog en härlig tur idag i alla fall jag fick facktiskt en härlig galopp på stranden fast jag satt barbacka och fast hon var jätte stressad :-)
Asså ååå fy vad jag längtar till sommaren!
Jag tänker ladda upp några sommarbild här nu :-)
Ses!!

Första gången jag hoppad Lady på banna

Absolut fösta gången jag red Amber

Av Ida - 27 januari 2015 20:47

Glömde blogga i söndags men ja det kommer bilder där i från :-)
Idag så har jag haft 3 och en halv vanliga lektioner för idag så har jag haft en av mina dyxelexi utredningar idag och det varade i 3 och en halv timme och för att inte missa svenskan så hoppade jag över lunchen och stack till svenskan....
Efter skolan så stack jag hem och bytte om och åt och sedan var stallet next :-)
Sandra skulle bort idag så det blev bara jag och Alma idag :-)
Jag fick ta Olle idag för jag årkade inte rida Amber barbacka och behöva hålla in henne i och med att värken Nike eller Olle har skor och både Nike och Olle skulle ridas men Amber fick inte stå för det nej nej jag tog in henne i koralen/"raondpaden" och så satt jag upp och skrittade och travade där det blev typ en kvart 20 minuter det blev inte speciellt länge för att klockan var mer än 7 och jag började bli trött och jag skulle även ta in hästarna och bumma stallet Almas buss gick lite tidigare så hon hjälpte mig att ta in Sissy och Lady sen fick hon springa till bussen :-)
Men men det blir längre tur för Amber till helgen för då ska vi först rida vanligt sedan tänker jag arbeta henne på ALVAR i koralen.....Hon behöver det....
Ses!!

Jag och Alma hoppade i söndags efter att ha ridigt Olle och Amber och Sandra på Lady så fick lilla Lady gå lite till men det märktes inte på henne tvärt om hon gick som om hon inte hade gått innan på dagen.... Märks att hon är distanshäst och inte får ge sitt allt just nu :-)

Av Ida - 24 januari 2015 19:04

Hej!
Nu har jag läst något som gör mig lite upprörd där hon har rätt men samtidigt fel!
Med detta med bett och bettlöst.... Hon mena på att man ska lyssna på hästens singnaler och ja det håller jag med om men när hon börja skriva att när hästar får sår i munnen och öppnar munnen när vi drar i dom tyckte jag att hon hade fel när hon mena på att då vill hästen ha bettlöst.... Amber är ett levande bevis det kvittar vad man har på henne hon drar lika mycket och hon ska ju sticka hela tiden för att vissa på något jäkla rendom sett att hon vill arbeta.... Och jag vill ju ha så mycket bettlöst som möjligt på henne för jag hatar när jag måste sitta och dra henne i munen men sen kommer det perioder där det inte går att ha bettlöst där jag drar mer i hackamor än med bett!
Och när man tar tag i Ambers tyglar så öppnar hon munnen med bett i för hon blir sur men vad ska man göra liksom ska hon få galoppera runt med mig i galopör fart för att jag inte vill att hon ska öppna munnen när hag drar i henne asså det tycker jag är fel av henne men samt kan jag förstå henne för det finns ju dom som spänner nosrämen ännu mer för att hästen inte ska öppna munen och ja det tycker jag också är fel jag vet mycket väll att Amber öppnar munnen men jag har nosrämen löss ändå.... Mitt tips är att testa ett pular träns om det råkar vara så som jag har det med Amber för då har dom svårt att öppna munnen och dom ska även dra mindre ;-)
Idag så var jag på barndop och innan var jag och köpte kläder med mamma och mormor hittade typ 3-4 tröjor och 3 BH:ar :-)
Ses!!

Av Ida - 23 januari 2015 20:19

Hej!!
Idag har vädret varit så sjukt fint och idag slutade jag 2 och stack till stallet driekt efter och tog en tur :-D
Amber var sjukt dryg den första travsträckan så jag fick sätta mig ner trots att jag red barbacka och försöka forma henne i dressyr :-$
Hehe vi säger att det gick bra :-$
Varje gång jag gjorde dom änka små hjälperna så stretade hon i mot ALLT vad hon kunde hon började till och med penla med frambenen och jag ville bara få tag i ett spö så jag skulle kunna ge henne ett ordentligt rapp så hon skulle ta mig på alvar!
Jag är ju inte någon som vill använda spöet men något jag inte acepterar är när dom gör PRECIS ALLT för att inte göra vad man vill eller när dom ska gå på en eller vissar respekt eller som Amber börjat med ska smitta backom Lady så fort hon är lite rädd för något och tvärnitar ich slinker in backom! :-/
När hon lungnat sig nästan en timme efter så gick vi nästan omkul!! :-O
Jag blev så sjukt rädd vi skrittade och helt plötsligt så var det som om hon glömde ta fram båda benen och bara föll rätt ner hon landade med huvud och allt i marken men åter igen så på något jävla facking vänster så lyckades hon rädda upp oss igen! :-O
Jag fattar inte hur hon gör men hon har alltid lyckads få upp oss när hon gnidigt huvudet i marken :-$
Idag så kom Alma med Olle och Nike :-D
Hon kom runt halv 6 någon gång Olle var sen cool han sa att han hade varit där för med hela kroppen han fick lungt och fint ner och gnäggade inte eller visade något täcken på att han bara varit där en gång han uppförde sig som om han varit dör sedan föl :-)
Nike var också ganska cool för att aldrig varit där lite mer nervig än Olle men ändå cool för att aldrig varit där för hon gnäggade på vägen ner till stallet lite gran men när hon väll kommit in i hage så beteende hon sig också som om hon varit där för :-)
Imorgon är det barndop :-/
Hade häldre hängt i stallet och ridigt en lång runda där än att varit på barndop!
Men det blir en tur på söndag :-)
Då ska vi rida till skogen om vädret tillåter :-D
Ses!!

Lady gillade inte dom små guliga hästarna och Amber var lika nyfiken som vanligt och den ena hästen sköt när Amber sniffa på den :-)

Av Ida - 22 januari 2015 20:36

idag har det bara varit ett så jäkla fint väder :-D
Frost och sol hela dagen är mest glad för det varit så sjukt fin sol idag :-D
Idag har bara varit rnspdandag som var i 6:an jag har bara haft den könslan och det kändes skönt för har inte haft den känslan på ett halv år i skolan så det var skönt :-D
Idag så red jag Mustang på ridskolan han var så jäkla seg i både sidor och mun så när man skulle få fran han så gick det inte att bara skänkla på lite nätt utan skänkla ordentligt men inte äns det gick så då fick man ju lägga till spöet jsg vill ju inte använda spöt men det blir ju så för att hästar ska fp respekt för en det går inte att man sitter som en cowboy och sparkar en halv meter ut i luften (det är inget fel med det utan jag menar bara på att det passar sig inte när man ska rida inom dressyr för det var ju just det vi red idag) .
Men när jag skulle konsentrera mig på att flytta honom med höfterna i trav som om det var slalom där så konsentrera jag mig ju mig inte på hur snabbt/långsamt han gick så då var han facktiskt helt fantastisk och jag behövde bara på börja hjälpen innan han röde sig åt det hållet :-D
I morgon så flyttar Alma ner hästarna till oss :-D
Och jag ska även ut till stallet i morgon efter skolan :-)
Ses!!

Av Ida - 21 januari 2015 20:15

Sorry för att jag varit sjukt dålig på att uppdatera :-(
Igår så var jag i stallet efter skolan :-)
Jag fick full lyx av Sandra när jag kom hade hon redan rycktat och sadlat båda hästarna eller ja sadlat så mycket man kan med Ambers skav det blev ju träns och täckt för regnat :-)
Men lyx på ren nivå för mig var det bara att ta på mig stallkläder och och hoppa på :-)
Asså idag var det en stressig morgon det började som en helt vanlig morgon tills jag gick till busshållplatsen och bussen blev 25 minuter försenad och det vissa sig vara en nybörjare som körde men jag fick panik så jag började ringa till min mormor och morfar och dom kunde inte köra så jag ringde farfar och men långt men länge så kom bussen och farfar kunde hämta mig på stationen och jag han PRECIS i tid men jag sprang av bussen och till farfars bil och sprang in till skolan :-$
Idag så gick jag hem till pappa efter skolan för jag skulle till elevhälsan en timme efter skolan och ÄNTLIGHEN få börja min dyxelexi utredning...
Ses!!!

Av Ida - 17 januari 2015 20:33

Hej!!
Idag så stack jag ut till stallet det är helt sjukt hur djur kan få en att känna sig bra när man känner sig lite depad.... Var ju hemma igår för jag var sjuk och har även min mens på det så man känner sig sådär borta liksom :-$
Men efter att kommit ut där och gått en lång tur med Luffe så känner man sig levande igen ;-)
Red den nuvarande vanliga rundan runt Hallaholm och upp mot Tobisvik och vidare på gröstorps cykel stig :-)
Den är väldigt mysig runda :-)
Hoppade lite med Amber idag och i början fick man ike kontakt med henne och hon flög hitt och dit tills jag blev arg på henne och tog tag ordentligt i henne vilket jag inte vill behöva göra men tyvär blir tvungen att göra :-(
Idag fick hästarna även en ny encelach (vet inte hur det stavas) ball att äta upp och Sissy fick privat behandling med borsten ;-)
Haha vilket hon snabbt tröttnade på hon tyckte det tog förlångt tid när hon var ensam men gud skulle tagit en innan bild och en efter för det var värklighen en stor skillnad O_o
Tog bara en efter bild men jaja....
Imorgon så bär det av till skogen om vädret tillåter :-)
Idag har det varit en så sjukt fantackisk dag vädret har inte varit så fint på länge :-D
Ses!!

Klippte Sissy's stobb idag det var väldigt långt och tjockt

[Bild]

Av Ida - 17 januari 2015 20:32

Hej!!
Idag så stack jag ut till stallet det är helt sjukt hur djur kan få en att känna sig bra när man känner sig lite depad.... Var ju hemma igår för jag var sjuk och har även min mens på det så man känner sig sådär borta liksom :-$
Men efter att kommit ut där och gått en lång tur med Luffe så känner man sig levande igen ;-)
Red den nuvarande vanliga rundan runt Hallaholm och upp mot Tobisvik och vidare på gröstorps cykel stig :-)
Den är väldigt mysig runda :-)
Hoppade lite med Amber idag och i början fick man ike kontakt med henne och hon flög hitt och dit tills jag blev arg på henne och tog tag ordentligt i henne vilket jag inte vill behöva göra men tyvär blir tvungen att göra :-(
Idag fick hästarna även en ny encelach (vet inte hur det stavas) ball att äta upp och Sissy fick privat behandling med borsten ;-)
Haha vilket hon snabbt tröttnade på hon tyckte det tog förlångt tid när hon var ensam men gud skulle tagit en innan bild och en efter för det var värklighen en stor skillnad O_o
Tog bara en efter bild men jaja....
Imorgon så bär det av till skogen om vädret tillåter :-)
Idag har det varit en så sjukt fantackisk dag vädret har inte varit så fint på länge :-D
Ses!!

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Klippte Sissy's stobb idag det var väldigt långt och tjockt

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards