caballosa

Alla inlägg under juni 2015

Av Ida - 30 juni 2015 21:20

Hej!!
Idag så vacknade jag vid tio och sedan la jag och morna mig i två timmar och satt på en film :-)
Åt lunch och sedan stack jag till stallet :-)
Ååå Amber var så mysig idag jag gick och satt mig på hindret i hagen och helt plötsligt var Amber där och höll på att buffa och knuffa på mig och helt plötsligt så fick jag en väldigt kärleks vänlig knuff och trilla baklänges och la med benen på hindret och kroppen på marken :-)

Haha sedan såg jag bara ett stort huvud som hela tiden stog och pussa på än och knuffa och nafsa i tröjan haha hon var så söt! :-D
När Sandra hade kommit så tog jag Amber och red runt i hagen och Sandra ref ut på Lady :-)
Haha hela floken i hagen där jag red Amber bara fick spratt när Amber började trava och Abby och Sissela sprang runt och fick med sig Sissy på köpet haha Sissy började bocka och leka i hagen :-D

Amber drog upp huvudet hela tiden så till sist blev jag iriterad och började be henne gå ner på tygel och som att vi aldrig gjort något annat så tog hon ner huvudet på små hjälper och det blev lättare att sitta barbacka på henne :-)
Haha hon var riktigt härlig att rida facktiskt :-D
Ses!!

[Bild]

Av Ida - 30 juni 2015 21:18

Hej!!
Idag så vacknade jag vid tio och sedan la jag och morna mig i två timmar och satt på en film :-)
Åt lunch och sedan stack jag till stallet :-)
Ååå Amber var så mysig idag jag gick och satt mig på hindret i hagen och helt plötsligt var Amber där och höll på att buffa och knuffa på mig och helt plötsligt så fick jag en väldigt kärleks vänlig knuff och trilla baklänges och la med benen på hindret och kroppen på marken :-)

Haha sedan såg jag bara ett stort huvud som hela tiden stog och pussa på än och knuffa och nafsa i tröjan haha hon var så söt! :-D
När Sandra hade kommit så tog jag Amber och red runt i hagen och Sandra ref ut på Lady :-)
Haha hela floken i hagen där jag red Amber bara fick spratt när Amber började trava och Abby och Sissela sprang runt och fick med sig Sissy på köpet haha Sissy började bocka och leka i hagen :-D

Amber drog upp huvudet hela tiden så till sist blev jag iriterad och började be henne gå ner på tygel och som att vi aldrig gjort något annat så tog hon ner huvudet på små hjälper och det blev lättare att sitta barbacka på henne :-)
Haha hon var riktigt härlig att rida facktiskt :-D
Ses!!

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Ida - 29 juni 2015 22:03

Hej!!
Idag så vakna jag tio och bara "wath a fack!!"
Sedan tog jag det så lungt strunta i fokusen och gick och ducha i stället och kollade på en lite film efter det :-)
Sen var det lunch så då kokade jag lite makaroner och åt ;-)
Sedan tog jag en långgrunda med Toff och ja...... Kom hem runt 3 till kvart över och sedan så såg jag att poolens överkast hade hamnat under vattnet så då fick jag gå ut och dra i det :-/
Sedan stack jag in och kollade vad min bror gjorde och han kollade på Harry Potter så jag slank in där och kollade till ungifär 5 sedan kom pappa hem och jag och han stack ut och jobbade tills 9 körde hem efter det har precis ätit och sådant så ja sen middag idag men det misstänkte jag ;-)

Ååå vad jag saknar att rida Amber på alvar det känns ju så sjukt mycket bättre att rida henne i hagen nu än inte alls förstås!
Men jag saknar ändå att rida henne på alvar hoppas kunna lägga sadel på henne denna eller nästa vecka :-)
Men får se hur det blir med det men något som är säkert är att hon behöver ett dressyr pass och ja ett riktigt sådant!!
Hon går HEMSKT med huvudet nu förtiden och ja vill slänga iväg :-)
Jag förstår henne hon tycker inte om att så still under en längre tid och när man börjar rida igång henne igen är hon jätte rolig :-D
Bussar och skuttar och vill iväg ;-)
Efter att man har börjat rida henne ett tag sen så kommer hon bara vilja iväg men jag kan inte rå förr att jag älskar rida henne många hade dumpat henne efter ett halvår men ja man måste väll vara lite anorlunda för att kunna älska henne så ;-D
Jag vet bara två till som också tycker om Amber alltså så så att man vill rida henne och hålla på med henne haha sedan har stakars Amber inga fler mer än folk som tycker att hon är vacker och den biten men dom låter helst bli att rida henne ;-)
Haha jag har haft två kompisar som har fått testa Amber och båda har bytt till backa till hästen dom red innan på 5-10 minuter haha så älskad är lilla Amber ååå lilla gumman<3
Men Amber är en speciell själ och ja med en väldigt stark vilja hon vet liksom vad hon vill hehe så slut pratat om detta!
Ses!!

Av Ida - 28 juni 2015 22:41

Hej!!
Idag så jobbade jag jag följde med pappa ut till en gård där grässet var mer än en halv meter högt och klippte och rävsa ihop halt till klipparen slutade fungera :-/
Då körde vi hem och så var drt slut fördagen kom hem runt fyra :-)

Sedan hjälpte jag Lotta göra mat :-)
Farmor och farfar kom även och åt idag facktiskt riktigt mysig :-D
När dom åkt hem så satt vi upp vår pool och började fulla den med vatten och så kom granen även känd som Nisse ;-)
Och han slängde i sin slang med han sa "så går det dubbelt så fort" haha så rolig och snäll han är :-)
Det tog nån timme för poolen att bli full och när Nisse stog inne i vår trägård så kunde jag inte låta bli har tog ena slangen fån poolen och började spruta ner honom men tji fick jag när han var kvick och tog upp den andra :-)

Och inom 1 min var jag pissblöt och han hade bara några skvätt märken hehe inte så vällplanerat :-D
Haha men vi hade kul i alla fall och det är det som räknas haha :-D
Imorgon så ser dagen ut som så sovmorgon :-)
Sedan så tar jag det så lungt och springer med Luff och om jag gjitter efter det så cykler jag till stallet men jag måste vara hemma igen till 5 då jag och pappa sticker och jobbar igen :-)
Men får se hörde att värdet skulle bli hemskt i morgon så får se om jag springer och sticker ut till stallet :-)
Ses!!

Av Ida - 27 juni 2015 22:11

Hej!!
Efter inlägget jag skrev idag så stack jag till stallet och det jag och Sandra gjorde en väldigt sorlig upptäkt :-S
Tootsan lilla har fått lösa back skor och fram skorna har slitits in i hennes hov :-$
Man har inte upptäckt att hon slitigt så mycket på fram skorna då man inte kollar i skons topp så ofta.... Och back skorna har blivit lösa i natt :-/

Och det värsta är att det inte finns pengar till nya skor :-(
Så nu har vi bara Lady som man kan rida ut och alvar på :-/
Men Sandra mådde jätte dåligt och hade feber idag så hon åkte bara ut och ryckta Tootsie lite och bad mig rida Lady..... Så då jag behöver öva dressyr och Lady behöver ett dressyr pass så blev det dressyr :-)
Föst var hon HEMSK när jag red i korallen/ raondpaden men sedan styrde jag ut henne till "ridhagen" och efter en stund var hon helt underbar kanske inte trampa så jätte mycket under sig men slutade att dra och försöka öka hela tiden och började koppla och konsentrerade sig :-)

Så kände mig nöjd i och med att hon är super svår nu för tiden och att få ner henne är med rå styrka men idag gick det helt okej kunde gått bättre men ja jag satt på inspeningarna en lite stund och sedan gick det bra :-)
Sedan ringde jag mamma och vad henne komma och kolla på när jag red Amber lite :-)
Så Harald kom och titta hehe tvinga han att filma också :-)

Haha skulle testa hoppa lite så jag höjde hindret till 50 cm och började hoppa efter att ha skrittat och travat fram och hon blev så jäkla lycklig haha efter hindret så tog hon tyglarna för mig och drog ner huvudet i mellan benen och studsade men rumpan haha och klassik mig så började jag stor skratta och lätt henne så bussa haha :-D
Hon gjorde så tre skutt och dom andra två så lugnade hon sig lite gran och slängde bara med huvudet :-)
Haha här får ni några skutt och buss bilder om mi vill se videors så gå in på "Ida Märs" på youtube och jag har även videofy där jag heter "idamars" och även instagram där jag heter "lillaida01" "ponnyamber" ses!!

Av Ida - 27 juni 2015 11:15

En tjej som glömde blogga igår och vill be om ursäkt.....

Min kompis sovde över under förra natten och sedan åkte vi samma buss jag hoppa av i gröstorp och hon fortsatte mot Simrishamn :-)
Igår så fick Amber villa igen :-$
Inte bra det var andra dagen hon stog men det var för att jag skulle hinna med bussen hem annars hade det inte gått någon buss på 2 timmar......
Men idag så har jag bestämt mig för att hon ska bli riden för idag så har jag fått mamma att komma och hämta mig :-)

Igår fick Tootsie ett distansträns på sig hon var så fin i det :-D
Vi tog en tur på två galopper och Tootsie var lika härlig i galoppen som vanligt och jag kunde konsentrera mig på att få till en bra sits i sadlen inför träning att bli jockey låta knäna och kroppen ta stöten och låta överkroppen och rompa vara sitilla :-)

Haha Tootsie är nästan en och 60cm och hon hinner knappt ikapp Lady när hon travar och skrittar ååå lilla gumman ;-)
Hon blir nästan bara latare och latare för varje tur som går i trav och skritt men så fort vi galopperar så är hon framåt och fin men drar ändå inte :-)
Önskar att hon var så i alla gångartorna men men funderar på att börja använda sporrar på henne så att hon går framåt man får sitta som en nybörjare på henbe för hon ska gå fram och hon är helt död i sidorna ingen kontakt det är hon att hälarna åker in i ett lager fett men hon känner inget jag har testat allt använda rösten klämma åt med bena, bara klämma åt med vaderna, driva med kroppen, till och med kiklat henne med spöt inte låt utan kiklat alltså allt men i skritt och trav vägrar hon att göra sig i.....
Jaja ska ta bussen nu ses!!!

Av Ida - 25 juni 2015 17:29

Hej!!
Igår så var min kompis hemma hos mig på kvällen vi hade jätte mysigt snacka och kollade på en bra film "the last song" hon kommer även ikväll igen fast hon sover över inatt :-)

Haha idag så vakna jag runt 7 och gick och la mig igen och vakna igen 11 hehe oj då :-S
Gick upp läste lite i min bok gick sedan ner och åt och bytte om sedan iväg till stallet :-)
Idag så städade vi sadelkamaren och det var värklighen i STORT behov av :-/
Men det blev super fint :-)
Och hästarna har fått vila idag :-)
Ses!!

Av Ida - 23 juni 2015 21:41

Hej!!
Jag glömde blogga igår men det var för att det typ inte hände något....
Jag och mina syskon stack upp till en tjej i byn vi bor i som jag rider hos ibland då jag har tid..... Och så fick barnen testa rida lite :-)
Allt gick bra tills den ena hästen hoppa igenom stacketet och den hästen gick inte i samma hage som Börje gjorde och jag fick hoppa av i farten och dra ner min lille bror från Börje med....

Stakaren blev livrädd och trodde att det var hans fel att hästen hade rymt och började gråta.... :-$
Men jag fick panik då hästen kom rakt mot oss och jag visste ju inte om det var en hingst då jag inte sett den där innan och ja i fall dom hade börjat bråka så hade det inte varit bra att jag och min bror satt på ryggen......
Men som tur så girade den och sprang till det andra stacketet där dom andra hästarna sprang runt :-S

Men jag fick han till att rida igen men han ville sitta i sadlen själv och ville att jag skulle leda honom först satt han som en fijol och var jätte rädd men till sista fråga han om han fick testa trava :-)
Senare på dagen så åkte vi ner till gröstorp och klappade fölisarna :-)
Så ja det var dagen igår :-)

Idag så tog jag sovmorgon och hjälpte sedan till här hemma till ett då jag tog bussen till gröstorp och va där ute :-)
Jag kollade igenom sadelkamarnens saker ex. Träns, bett, pannband, schabrak medan jag väntade på Sandra och det är alltid lika kul asså jag tröttnar ALDRIG på det :-D
Jag satt även i hagen hos fölisarna medan jag väntade och Abby vågade sig hela vägen fram till mig och vågade även dra mullen mot min kind ååå blir så glad när hon gör sådana framsteg :-D
När Sandra kom gick vi ut till fölisarna en stund sedan hämtade vi hästarna :-)
Jag och Sandra funderar på att rida upp till haväng och övernatta där en natt :-)
Men det får bli när Alma är tillbacka från hennes ridläger i Irland :-)

Men vi får se vi småpratade lite om att rida till gyllebo i helgen och det är ju en bit att rida :-)
Ååå vi har en blåmes unge som flög in i vårt fönster igår och antagligen gjort vingen illa och fått en ordentlig hjärnskakning :-$
Vi tog in den och satt den i en mörk låda då det ska hjälpa dom att friskna till men när vi satt ut den typ en och en halv timme senare så flög denns mamma och syskon runt och kalla på den men den gjorde inga försök med att svara eller flyga till dom..... :-(
Så vi lätt den sitta där i två timmar tog in den igen och hade den inne under natten matade och sådant försökte att sätta ut den i morse igen men det var likadant som igår mamma fågel och syskon skrek på den men den värken svarade eller flög till dom så då gav vi upp och tog in den..... Och vi ska ju självklart låta den flyga iväg om den vill men om den inte vill får den stanna här med oss :-)
Ses!!

Ovido - Quiz & Flashcards